Co to jest Core Web Vitals

W skrócie zgodnie z definicją Google: Core Web Vitals pokazuje skuteczność adresu URL pogrupowaną według stanu (słaby, wymaga poprawy, dobry), typu danych (CLS, FID, LCP) i grupy adresów URL (grupy podobnych stron internetowych). Raport w chwili obecnej opiera się na trzech metrykach mierzonych rzeczywistymi danymi użytkownika: LCP, FID i CLS. Te trzy metryki mierzą prędkość ładowania strony, szybkość jej interakcji oraz stabilność layoutu.

Core Web Vitals (CWV) zostały wprowadzone przede wszystkim ze względu na coraz większą rolę doświadczeń użytkownika w kwestii oceny jakości stron internetowych. Użytkownik i jego satysfakcja z wyników wyszukiwania zaczynają odgrywać kluczową rolę, jeśli chodzi o osiąganie przez serwisy wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Opisy 3 metryk CWV

LCP – Largest Contentful Paint – wskaźnik ten pokazuje szybkość ładowania strony www. Mierzy się ją, jako czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu na stronie internetowej (tekstu, grafiki bądź video). Wynik dzieli się na 3 zakresy:

  • 0 do 2,5 sekundy – pozytywny,
  • od 2,5 do 4 sekund – przeciętny.
  • powyżej 4 sekund – bardzo niski, sygnalizuje o wysokim ryzyku opuszczenia witryny przez internautę

Obszar mierzony w analizie LCP dotyczy „above the fold”, czyli pierwszego ekranu, który jest widoczny dla użytkownika po załadowaniu strony.

FID – First Input Delay – opóźnienie podczas pierwszego działania, czyli czas liczony od rozpoczęcia ładowania witryny do momentu, w którym strona będzie w pełni interaktywna. Wynik dzieli się na 3 zakresy:

  • do 100 ms – dobry
  • pomiędzy 100 a 300 ms – przeciętny, należy poprawić interaktywność
  • powyżej 300 ms – słaby, może mieć negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika ze stroną www

CLS – Cumulative Layout Shift – wskaźnik mierzący stabilność wizualną układu strony internetowej. Stabilność liczona jest jako suma przesunięć, widocznych w trakcie ładowania strony niezwiązanych bezpośrednio z interakcją ze strony użytkownika. Wynik dzieli się na 3 zakresy:

  • 0 do 0,1 – dobra stabilność
  • od 0,1 do 0,25 – średnia stabilność
  • powyżej 0,25 – słaba, wymaga pilnej optymalizacji

Jak mierzyć Core Web Vitals?

Chyba najłatwiej to zmierzyć korzystając z narzędzia dostarczonego od Google pod nazwą Page Speed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

W narzędziu podajemy adres URL który chcemy sprawdzić. Pamiętajmy że różne adresy URL w obrębie tej samej witryny będą maiły inne wyniki. Po kliknięciu na „Analizuj” otrzymamy wyniki.

Jeśli mamy dodaną swoją stronę internetową w narzędziu Google Search Console to wyniki możemy sprawdzić w raporcie o nazwie Podstawowe Wskaźniki Internetowe.

Jeśli korzystasz z przeglądarki Chrome możesz po wciśnięciu klawisza F12 przejść do zakładki Lighthouse i tam uruchomić analizę strony na której się znajdujesz. Wchodząc w zakładkę Performance można zobaczyć dane laboratoryjne Core Web Vitals.

Jaki wpływ ma CWV na SEO?

Google potwierdziło, że podstawowe wskaźniki internetowe są uwzględniane w rankingach dotyczących jakości stron internetowych obok: przystosowania do urządzeń mobilnych, zabezpieczenia certyfikatem SSL czy spełnienia wytycznych dotyczących natrętnych pełnowymiarowych reklam. Oznacza to, że będą one brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie zadbamy o CWV możemy stracić pozycję w wyszukiwarce oraz ruch na stronie. Zadbanie o podstawowe wskaźniki internetowe o zmniejszenie współczynnika odrzuceń oraz zapewnienie wysokiego komfortu korzystania ze strony naszym użytkownikom.

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close