W skrócie zgodnie z definicją Google: Core Web Vitals pokazuje skuteczność adresu URL pogrupowaną według stanu (słaby, wymaga poprawy, dobry), typu danych (CLS, FID, LCP) i grupy adresów URL (grupy podobnych stron internetowych). Raport w chwili obecnej opiera się na trzech metrykach mierzonych rzeczywistymi danymi użytkownika: LCP, FID i CLS. Te trzy metryki mierzą prędkość ładowania strony, szybkość jej interakcji oraz stabilność layoutu.
Core Web Vitals (CWV) zostały wprowadzone przede wszystkim ze względu na coraz większą rolę doświadczeń użytkownika w kwestii oceny jakości stron internetowych. Użytkownik i jego satysfakcja z wyników wyszukiwania zaczynają odgrywać kluczową rolę, jeśli chodzi o osiąganie przez serwisy wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Opisy 3 metryk CWV
LCP – Largest Contentful Paint – wskaźnik ten pokazuje szybkość ładowania strony www. Mierzy się ją, jako czas potrzebny przeglądarce do załadowania największego elementu na stronie internetowej (tekstu, grafiki bądź video). Wynik dzieli się na 3 zakresy:
- 0 do 2,5 sekundy – pozytywny,
- od 2,5 do 4 sekund – przeciętny.
- powyżej 4 sekund – bardzo niski, sygnalizuje o wysokim ryzyku opuszczenia witryny przez internautę
Obszar mierzony w analizie LCP dotyczy „above the fold”, czyli pierwszego ekranu, który jest widoczny dla użytkownika po załadowaniu strony.
FID – First Input Delay – opóźnienie podczas pierwszego działania, czyli czas liczony od rozpoczęcia ładowania witryny do momentu, w którym strona będzie w pełni interaktywna. Wynik dzieli się na 3 zakresy:
- do 100 ms – dobry
- pomiędzy 100 a 300 ms – przeciętny, należy poprawić interaktywność
- powyżej 300 ms – słaby, może mieć negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika ze stroną www
CLS – Cumulative Layout Shift – wskaźnik mierzący stabilność wizualną układu strony internetowej. Stabilność liczona jest jako suma przesunięć, widocznych w trakcie ładowania strony niezwiązanych bezpośrednio z interakcją ze strony użytkownika. Wynik dzieli się na 3 zakresy:
- 0 do 0,1 – dobra stabilność
- od 0,1 do 0,25 – średnia stabilność
- powyżej 0,25 – słaba, wymaga pilnej optymalizacji
Jak mierzyć Core Web Vitals?
Chyba najłatwiej to zmierzyć korzystając z narzędzia dostarczonego od Google pod nazwą Page Speed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
W narzędziu podajemy adres URL który chcemy sprawdzić. Pamiętajmy że różne adresy URL w obrębie tej samej witryny będą maiły inne wyniki. Po kliknięciu na „Analizuj” otrzymamy wyniki.
Jeśli mamy dodaną swoją stronę internetową w narzędziu Google Search Console to wyniki możemy sprawdzić w raporcie o nazwie Podstawowe Wskaźniki Internetowe.
Jeśli korzystasz z przeglądarki Chrome możesz po wciśnięciu klawisza F12 przejść do zakładki Lighthouse i tam uruchomić analizę strony na której się znajdujesz. Wchodząc w zakładkę Performance można zobaczyć dane laboratoryjne Core Web Vitals.
Jaki wpływ ma CWV na SEO?
Google potwierdziło, że podstawowe wskaźniki internetowe są uwzględniane w rankingach dotyczących jakości stron internetowych obok: przystosowania do urządzeń mobilnych, zabezpieczenia certyfikatem SSL czy spełnienia wytycznych dotyczących natrętnych pełnowymiarowych reklam. Oznacza to, że będą one brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie zadbamy o CWV możemy stracić pozycję w wyszukiwarce oraz ruch na stronie. Zadbanie o podstawowe wskaźniki internetowe o zmniejszenie współczynnika odrzuceń oraz zapewnienie wysokiego komfortu korzystania ze strony naszym użytkownikom.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience