Zakładanie własnego serwisu ogłoszeniowego

Zrzuty ekranu ze skryptu Notice2

Wpis ten zawiera kilka praktycznych rad, które mogą się przydać osobom chcącym założyć własny serwis ogłoszeniowy.

Wybór platformy

Jedną z pierwszych rzeczy, o której musimy zdecydować jest wybór platformy, na której postawimy naszą stronę.

Najbardziej wymagający użytkownicy zdecydują się na autorskie rozwiązanie – zlecenie programiście / firmie programistycznej stworzenie całego serwisu, idealnie dopasowanego do jego potrzeb i z indywidualną szatą graficzną. Minusem jest koszt: czasem taki projekt może wymagać kilku miesięcy pracy jednego lub grupy programistów, a więc i minimalny koszt wynosi kilkanaście tysięcy złotych, a może być i znacznie wyższy. Plus to indywidualny projekt stworzony idealnie pod klienta, który też nabywa do niego prawa autorskie.

Na rynku są też dostępne liczne darmowe rozwiązania, jak np. osclass, yclas albo wtyczki do WordPressa: ClassiPress, Another WordPress Classifieds Plugin (niektóre z ich funkcji są odpłatne). Sprawdzą się one jeśli mamy naprawdę mały budżet albo prawie zerowy. Oczywiście nie możemy liczyć na indywidualną pomoc autorów, ale na forach internetowych jest dość dużo informacji na ich temat. Niestety mogą być problemy z dopasowaniem takich rozwiązań do naszych potrzeb, z polskimi wersjami językowymi albo z integracją z polskimi pośrednikami płatności. Przykładowy darmowy skrypt znajdziecie pod adresem: https://github.com/kamilwyremski/skrypt-notice

Trzecie rozwiązanie to zakup gotowego, dedykowanego skryptu ogłoszeniowego. Na polskim rynku jest kilka firm, które zajmują się sprzedażą takich skryptów. Za kilkaset złotych możemy dostać gotowy skrypt strony z ogłoszeniami dostosowany na polski rynek. Często instalacja na serwerze jest już wliczona w cenę. Wadą tego rozwiązania jest to, że tak naprawdę otrzymujemy kopię skryptu, który jest już używany na innych domenach Po za tym musimy trzymać się zasad licencji. Do zalet na pewno należy doliczyć znacznie niższy koszt niż w przypadku budowy indywidualnej strony. Autorzy skryptu zazwyczaj są chętni dokonać odpłatnie modyfikacji w nim, dzięki czemu taki skrypt także możemy dostosować do swoich indywidualnych wymagań.

Przegląd skryptów

Poniżej przedstawiam listę skryptów ogłoszeniowych ze sklepu https://sklep.itworksbetter.net/ wraz z krótkim opisem.

Wszystkie niżej wymienione skrypty posiadają moduł zmiany języka, szablon RWD, możliwość dodawania artykułów, rozbudowany panel administracyjny oraz integrację z Google Maps.

Dokładne porównanie skryptów możesz znaleźć na https://blog.wyremski.pl/porownanie-skryptow/

Notice3

Jest to uniwersalny skrypt dla strony z ogłoszeniami lokalnymi, krajowymi lub międzynarodowymi. Można go dostosować praktycznie do dowolnej kategorii ogłoszeń, może także służyć jako strona z bazą nieruchomości, noclegów, firm, z ogłoszeniami motoryzacyjnymi itd. Posiada integrację z wieloma pośrednikami płatności. Jest zbudowany na frameworku Symfony 6, zgodnie z MVC, może być łatwo dalej rozbudowywany i służyć jako silnik dużego profesjonalnego serwisu.
Więcej informacji: Skrypt ogłoszeniowy Notice3

Motonotice

Skrypt dedykowany dla ogłoszeń motoryzacyjnych. Cechuje się nowoczesnym wyglądem i rozbudowaną funkcjonalnością. Posiada integrację z 3 różnymi pośrednikami płatności: PayPal, Dotpay i Przelewy24.
Więcej informacji: Skrypt ogłoszeń motoryzacyjnych MotoNotice

Festa2

Jest to skrypt dedykowany jako baza noclegów. Posiada integrację z mapami Google, dzięki czemu umożliwia m.in. wyszukiwanie obiektów w danej odległości. Umożliwia prowadzenie bloga oraz zarabianie poprzez odpłatne wystawianie i promowanie ogłoszeń.
Więcej informacji: Skrypt bazy noclegów Festa2

Holmes2

Skrypt umożliwiający stworzenie bazy nieruchomości. Panel administracyjny umożliwia dodanie własnych pól wymaganych przy dodawaniu ogłoszenia, np. „Numer piętra”, „Ilość pokoi”, „Powierzchnia”, dzięki czemu łatwo go dostosować do swoich potrzeb.
Więcej informacji: Skrypt ogłoszeń nieruchomości Holmes2

JobNotice

Skrypt jest dedykowany dla stron z ofertami pracy. Umożliwia rejestrację pracodawców oraz pracowników oraz łatwą wysyłkę dokumentów jako załączniki do ogłoszeń. Administrator może go dostosować dla własnych wymagań.
Więcej informacji: Skrypt ofert pracy JobNotice

O czym pamiętać przed założeniem strony

Zanim zdecydujemy się na któreś z powyższych rozwiązań należy zadbać o zakup odpowiedniej domeny, czyli adresu internetowego, pod którym nasza strona będzie widoczna. Więcej na ten temat znajdziesz w tym wpisie https://blog.wyremski.pl/wybor-domeny-internetowej/

Należy też ustalić budżet. Często popełnianym błędem jest myślenie, że po zakupie domeny, hostingu oraz skryptu (lub po instalacji darmowego) nie będziemy mieli już żadnych kosztów. Tak naprawdę jeśli chcemy osiągnąć sukces w branży to na marketing i reklamę strony będziemy musieli poświęcić znacznie większe środki niż na domenę, hosting i skrypt. Jeśli kupiliśmy gotowy skrypt to musimy także pamiętać, że chcąc indywidualnych zmian będziemy musieli zapłacić za nie autorowi lub innemu programiście. Możemy w takim przypadku szukać informacji i pomocy na forach internetowych. Podobnie możemy reklamować stronę na własną rękę, ale to też wiąże się z czasem i wysiłkiem.

Spotkałem się z tym, że serwis prosił o wolontariat programistów i marketingowców o pomoc w tworzeniu strony. Osoby, które by się na to zgodziły oczywiście psułyby rynek, poza tym pozostali klienci widzą, że portal nie jest profesjonalny.

Porady odnośnie prowadzenia strony

Nadszedł czas gdy już mamy swoją stronę z ogłoszeniami. Co dalej?

Marketing

Jak wspomniano wcześniej marketing jest bardzo istotny aby strona zdobyła klientów. Jednym ze sposobów reklamowania strony jest wykupienie reklam na Google Adwords. Mam klientów, którzy jednorazowo potrafią wydać na nie 3500 zł. Wg mnie to przesada, lepiej jest poświęcić mniejsze kwoty, ale przez dłuższy okres czasu.

Musimy także pamiętać, że raczej nikt nie doda ogłoszeń na stronę, która jest prawie pusta, a więc na początku musimy zadbać aby znalazło się na niej przynajmniej kilkadziesiąt ogłoszeń.

Opłaty za ogłoszenia

Główna forma zarobku na takim serwisie to oczywiście odpłatne wystawianie i promowanie ogłoszeń. Niestety dużo nowych serwisów popełnia błąd ustalając wysokie stawki za wystawienie i promowanie ogłoszenia. Tak naprawdę zanim nasza strona nie osiągnie kilkuset, a najlepiej przynajmniej kilku tysięcy ogłoszeń powinniśmy za wszelką cenę zachęcać ludzi do ich dodawania. Opłaty za wystawienie w tym momencie skutecznie zniechęcają ludzi, przez co nasza strona traci ruch i nie zyskuje pozycji w Google. Opłaty za promowanie na początku nie powinny być wysokie, max kilka złotych i to pod warunkiem, że w serwisie mamy już minimum kilkaset ogłoszeń.

Nie róbmy także promocji, że administrator promuje wszystkie dodane ogłoszenia. Jeśli wszystkie są promowane to tak naprawdę żadne nie jest promowane.

Czasami zdarzają się osoby, które jeszcze nie uruchomiły serwisu, ale już chcą wprowadzić opłaty za kategorie, dodatkowe zdjęcia, za dłuższy czas wyświetlania niż 7 dni, za odświeżanie, za dodanie awatara itd. Najlepiej za to, że klient w ogóle wszedł na ich stronę. To jest dosłownie strzał w kolano, taki serwis prawie nie ma szans na rozkręcenie.

Podobnie jest z wprowadzeniem wielu opcji promowania: na stronie głównej, stronie kategorii, miasta, w slajderze. Do tego na różne okresy. Jeśli jest za dużo różnych opcji promowania użytkownik jest zdezorientowany i w konsekwencji może nie skorzystać z żadnej z nich.

Czas trwania ogłoszeń

Kolejna rzecz to ustawienie czasu trwania ogłoszeń. Póki mamy mało ogłoszeń w serwisie ustawmy jak najdłuższy czas wyświetlania – min 60-90 dni. Krótszy czas powoduje, że ogłoszenia szybko wygasają, a nasza strona dosłownie pustoszeje. Także nikomu raczej nie będzie się chciało odświeżać swoich ogłoszeń co np. 7 dni.

Reklamy

Kolejna rzecz to: reklamy. Jedna z pasywnych form zarobków na stronie. Każdy ze skryptów posiada boksy reklamowe w których możemy wrzucić kody reklam np. z AdSense. Jednak nie przesadzajmy. Wiem, że duże serwisy informacyjne mają dużo reklam, ale nie porównujmy naszej rozkręcającej się strony do takiego portalu. Duża ilość reklam po prostu może zniechęcić użytkowników do korzystania z naszej nowej strony.

Artykuły / blog

Pomocną rzeczą w prowadzeniu strony może być dodawanie własnych artykułów (umożliwia to każdy ze skryptów) na temat danej kategorii strony lub ogólnie o stronie. Niestety czasem niektórzy nie dbają przy tym o poprawność językową – teksty na ich stronie zawierają mnóstwo błędów ortograficznych i stylistycznych. Sam nie jestem polonistą, ale myślę, że duża ilość błędów na pewno zniechęca potencjalnych klientów do korzystania z takiej strony.

Serwis wielojęzyczny

Czasem zdarza się, że klient prosi o stworzenie serwisu ogłoszeniowego multi-języcznego. O ile dla strony w której treści są dodawane tylko przez administratorów portal wielojęzyczny na pewno ułatwi dotarcie do większej liczby użytkowników i klientów to wielojęzyczny serwis ogłoszeniowy nie zawsze jest to dobrym pomysłem. Dlaczego? Żeby ogłoszenia pojawiły się w kilku językach musielibyśmy wymusić aby dodający ogłoszenie dodał je w kilku językach. To może skutecznie zniechęcić przed dodaniem jakichkolwiek ogłoszeń. Z drugiej strony klient przeglądający ogłoszenia zazwyczaj nie będzie chciał widzieć ich w kilku językach. Warto tu rozważyć dla kogo ma być skierowany portal. Załóżmy że chcemy stworzyć portal dwu-języczny: polski i niemiecki. Jeśli grupą docelową są Polacy to wymuszenie dodawania przez nich ogłoszeń w języku niemieckim nie jest dobrym pomysłem. Jeśli Niemcy – to też nie dodadzą ogłoszeń po polsku. Jeśli osoby dwujęzyczne – to wystarczy serwis w jednym języku. Jeśli natomiast chcemy „połączyć” Niemców z Polakami to i tak się nie dogadają jeśli nie znają drugiego języka. Jeśli natomiast ogłoszenia i tak będą dodawane i wyświetlane w jednym, wybranym przez dodającego i przeglądającego języku to w tej sytuacji lepiej jest stworzyć osobny portal dla Niemiec i osobny dla Polski. Tak działają wielkie serwisy typu OLX – dla każdego kraju mają niezależny portal.

Istniej oczywiście także możliwość dodania na stronę automatycznego tłumacza Google, który przetłumaczy ogłoszenie na wybrany język.

Import ogłoszeń

Część klientów do nowo powstałego serwisu chciałaby zaimportować ogłoszenia z innych baz. Oczywiście jeśli ogłoszenia są aktualne to bardzo dobre rozwiązanie. Jednak niektórzy korzystają z baz które mają nawet 10 lub więcej lat! Czasami jest to baza kupiona w dark necie. W tym przypadku łamiemy zasady RODO – posiadamy dane osobowe użytkowników bez ich wiedzy. Po za tym jeśli baza istnieje w takiej samej formie na wielu stronach (szczególnie częste jest to na stronach z bazami noclegów) może stracić pozycje w Google za dublowanie treści (duplicate content). Oczywiście może się też zdarzyć niezadowolony klient który widzi swoje ogłoszenie które wystawił dawno temu na innym portalu…

Ostatnia rzecz to zbyt szybkie zniechęcenie. Zdarza się, że ktoś już po 2 – 3 miesiącach od założenia portalu chce go zamknąć, bo jest zbyt mały ruch. Jednak zazwyczaj żeby strona się rozkręciła, musimy poczekać znacznie dłuższy okres czasu. Nie poddawajmy się tak szybko!

Podsumowanie

Powyżej przytoczyłem trochę rad opartych na własnym doświadczeniu oraz zaobserwowanych u moich klientów. Mam nadzieję, że się Wam przydadzą i że Wasz portal odniesie sukces na rynku. Jeśli macie jakieś pytania lub sugestie dotyczące artykułu to zachęcam do komentowania.

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close